Zuid-Afrika tot slot. - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van jami luyendijk - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika tot slot. - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika tot slot.

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

27 Maart 2013 | Nederland, Spijkenisse

Maandagavond hebben wij nog heerlijk gegeten boma's chef. Op het park waar wij verbleven een restaurant waar wij heerlijk hebben gegeten, allerlei soorten vlees zoals impala, wrattenzwijn, koedoe, springbok en nog veel meer soorten vlees. Allemaal klaar gemaakt waar je bij stond. Een heerlijk saladebuffet,en ook een toetjes buffet. Dinsdagochtend nog naar Soweto. Dit staat voor South Western Township. Er leven 2,2 miljoen mensen. Soweto is niet meer de uit golfplaten bestaande krottenwijk, die wij nog kennen uit het verleden. Sinds Mandela is er veel veranderd. Er is zelfs een Beverly Hills wijk. Waar de rijke zwarte mensen wonen, de huizen zijn erg mooi. Er zijn in soweto 267 scholen en minstens 1 universiteit. Wij hebben er het monument bezocht van de bloederige studenten opstand uit 1976. Waar de wereldberoemde foto van Hector Pieterson  lichaam wordt weggedragen door zijn vriend Nbubysia Mukhubu heel groot te zien is. Bij de opstand kwamen 23 mensen om het leven. Ook hebben we het huis gezien van Mandela van vroeger, er is totaal geen origineel iets van te vinden. Het huis van Desmond Tutu wordt nog wel bewoond als hij in soweto is. Er zijn nog 12 plekken  te vinden waar krotten nog te vinden zijn. Dit zijn voornamelijk illegalen uit Zimbabwe die in ZA een beter bestaan willen zoeken. Maar ook bij die plekken staan auto's en schotels op het dak. Bij niet allemaal natuurlijk. Er zijn ook nog echt arme mensen daar. In het plaatselijke winkelcentrum zijn wij een ware bezienswaardigheid 10  witte mensen in een volledige zwarte mensenmassa. Dan op naar het vliegveld waar wij afscheid gaan nemen van Jan de chauffeur, en Dee Jee onze reisleider. We hebben hun alletwee bedankt voor een super, geweldige, fijne en veilige reis Op naar het  koude nederland, daar nemen we ook afscheid van Jan en Wilma, Martin en Tineke en Gerard en Ineke. Het was wat ons betreft een gezellig en leuk reisgezelschap. We hebben veel gezien en beleefd, veel gelachen tot bijna broek piesen toe. Bedankt mede namens Jan, Sylvia en Nadia. En naar onze meiden bedankt voor een onvergetelijke mooie reis die we samen met jullie mochten maken. Dit schrijf ik op woensdagavond als laatste, en ik moet zeggen het is hier verd........ Koud.