st. lucia tot johannesburg - Reisverslag uit Johannesberg, Duitsland van jami luyendijk - WaarBenJij.nu st. lucia tot johannesburg - Reisverslag uit Johannesberg, Duitsland van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

st. lucia tot johannesburg

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

25 Maart 2013 | Duitsland, Johannesberg

In 3het Isimangaliso Wetland Park een mooie boottocht gemaakt, er leven hier 800 nijlpaarden en 1000 kwrowskodillen. Alleen zagen wij de nijlpaarden uit de verte boven water, maar als de boot dichterbij kwam zakte ze allemaal door hun poten en zag je alleen maar die grote bollen ogen boven water. Zegge en schrijven 1krokodil gezien. Het avondeten bestond uit vis. St.Lucia staat bekend om zijn vele vis restaurants. Na het eten werden we opgehaald door een ranger om in het park een rit te maken van een 3 uurtjes. Nog wel aardig wat dieren gezien, waterbokken, giraffen, buffels, vogels, apen, zebra's, haasjes. BeEn nadia en sylvia hebben kameleons vast gehad een van 4 maanden, ter grootte van een 5 cm  en de andere was groter. Uitleg gekregen over hoe we het zuiderkruis  konden vinden. En halverwege de rit kreeg hij de jeep niet gestart, vrijwilligers gevraagd dus jan en de meiden naar buiten en duwen. Later gebeurde het nog een keer maar toen stond hij op een heuveltje en ging het vanzelf. De volgende naar Durban waar we een nacht zijn gebleven en waar we uitzicht hadden over de oceaan. Er stond veel wind  en er waren ontzettend hoge golven. Ook hebben we nog een een marktje bezocht,zoals er ook in turkije zijn. De volgende dag naar Sanipass hotel waar we 2 nachten zouden blijven. Onderweg hier naar toe bezoeken we het Phezulu Cultural Village. Hier krijgen we een show met traditionele dansen te zien en de beehive, bijenkorfachtige huizen die we van binnen mogen bekijken. Daar aangekomen zijn we een uur te vroeg, en kunnen het kleine reptielen parkje bezoeken. Er liggen daar joekels van krokodillen. Er zijn ook de nodige slangen. We mogen een kleine slang vast houden, het lijkt meer op een paling. Maar dan komen we bij de boa constrictor, het exemplaar wat we vast mogen houden is 26 kg.  ca 4 mtr. Er zijn de nodige foto's genomen. Toen naar de show het is opgezet maar toch wel leuk om te zien. De reis gaat verder, vlakbij de Howick watervallen.. Deze zijn omgeven door mysterie en vreemde gebeurtenissen en worden gevreesd door de lokale zulu's. Onderaan de watervallen is de verblijfplaats van de geesten en een reusachtige slang Inkanyamba. Soms worden er offers gebracht om hen te vriend te houden, maar alleen de Sangoma, de traditionele heler kan dit andere lopen gevaar gedood te worden. Bij ons hotel aangekomen hebben wij een ontzettend grote kamer met een prachtig uitzicht. Met het avondeten wordt er weer echt op zijn ZA bediend. Wij hebben dit al eerder deze reis ondervonden, men kan maar een taak  tegelijk aan. En alles gaat op zijn elfendertigst. Vlug werken hebben ze hier nog nooit van gehoord. Een paar dagen geleden rijden we een klein plaatsje binnen en we konden daar even wat inkopen doen dn pinnen, wij wilden wat geld wisselen. Deejee wees ons de bank aan de andere kant van het plein. Daar binnen gekomen zeker 12 loketten, maar de employe die cash geld moesten wisselen was even weg. Na 15 min. Ons geduld raakte op en wij vroegen kan niemand anders ons helpen, nee dat kon niet en de dame verwees ons terug naar de andere kant van het plein naar de spar. Daar aangekomen was er niet genoeg geld bij de kassieres in de geldlade, dus moest men naar de kluis ca. 15 min gewacht en toen pas ons geld. Maar ja je bent op vakantie. De volgende dag op naar de Sani Pass deze berg route loopt via echt een pad naar het koningrijk Lesotho, vroeger moest men via dit pad te voet of per ezel de wol en  mohair naar beneden brengen, in ruil voor dekens, kleding en maismeel. De tocht duurde 7 dagen heen en 7 dagen terug. Wij doen er 2 1/2 uur over om naar boven te komen. Soms is het pad zo smal dat je recht in de afgrond kijkt. Dit gaat alleen met een 4WD. Lesotho is een arm land, ze verkopen water aan ZA dat uit de bergen naar beneden stroomt. Ook zijn er diamanten te vinden, alleen niet in dit gedeelte. De angora geit geeft 2 keer per jaar wol. Deze zijn hier in grote getalen te vinden. De herders zijn soms weken of maanden van huis.  ze zien er een beetje uit zoals de nomaden in de arabische landen. Als de herders boven op de berg zijn, dan wordt met vlaggen aangegeven wat er in het dorp is. De groene vlag betekent er zijn groenten. De witte er is maisbier. De rode er is vlees. Zo kunnen ze ruilen of iets kopen. De herders dragen hier dekens tegen de kou, het was hier in februari j.l. -21 gr. C. En er viel al sneeuw wat uitzonderlijk vroeg is. Boven op de pas staat een bord met de hoogte van 2883 mtr.  daar wat foto's gemaakt van een herdersjongen. Deejee had tegen ons gezegd als we oude kleren bij ons hadden we ze hier konden achterlaten, als we dat wilden. Onze koffers nagekeken en iedereen had wel wat. Deze afgegeven aan de grootmoeder die het zou verdelen over de bewoners. Bij het zien van de kleding zat zij in haar handen te klappen van blijdschap. Ook zag zij mijn argos koffertje die heb ik maar aan haar geschonken, zelden iemand zo blij gezien. Ook hebben wij op passende wijze afscheid genomen van martin zijn jas van 15 jaar oud. De meiden hadden op de wijs van waarheen waarvoor een passende tekst gemaakt. De lunch gebruikt en op weg naar beneden Alan onze gids zei naar een paar bochten dat hij een vreemd geluid hoorde, we waren zeggen en schrijven een half uur onderweg. Oh jee panne op de bergpas, jan en jan gelijk met hun hoofd onder de motorkap, want ja onze gids kan alleen maar rijden en heeft totaal geen gereedschap bij zich. Gelukkig rijden achter ons een drietal afrikaners, die stoppen zodra ze bij ons zijn. En jan een helpende hand bieden,bij het trachten te repareren, het is de dynamolager die kapot is. Ze denken het gemaakt te hebben maar bij het starten, gaat het weer mis. Ze bieden aan ons zessen mee te nemen naar de grens overgang, zo'n 8 km verderop. Oftewel nog een uur rijden naar de grens. We maken dankbaar hiervan gebruik, deze jeeps zijn iets comfortabeler dan die oude aftandse jeep waarmee wij naarboven zijn  gegaan. Leuke gasten, zij hebben gelijk contact opgenomen met nog een familielid onderaan de berg, die de eigenaar gaat bellen om een monteur te sturen. Al met al een leuk avontuur bij de Sani pas. Vanavond blijkt er een Zulu koor te zijn wat een optreden gaat geven. Erg leuk. Vandaag maandag gaan we op weg naar j.burg voor onze laatste avond en nacht in ZA.

• 25 Maart 2013 - 19:56

Henny:

Het is weer een leuk verslag! Jullie avontuur is weer bijna om. Goede terugvlucht en ik zie jullie snel. Dikke kusssss

• 25 Maart 2013 - 21:39

Marika:

Hallo allemaal, al weer een leuke verhaaltje, avontuur is bijna om, goede terugvlucht en x-sjes van ons Marika en Peter

• 25 Maart 2013 - 23:38

Lilian (bowlen):

Leuk om de verhalen te lezen, wij gaan in oktober...

• 26 Maart 2013 - 20:19

Marta Fuentealba:

Espero que después de tanta aventura habéis regresado bien.
    Nos vemos el próximo viernes a las 19.00 hrs. en el restaurante Aceitunas (olijven), spijkenisse.
    Saludos
    Marta