Zuid-Afrika - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van jami luyendijk - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

18 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Sabie

18 maart Nadat we bij de koffie plantage zijn geweest, waar wij uitleg hebben gekregen over het proces van zaadje tot een pak gemalen koffie. Was leuk om te zien en weer wat dingen geleerd hierover die ik niet wist. Toen door naar het kruger park waar wij 2 nachten zullen doorbrengen. Het kampement waar wij zijn is omgeven door een hoog hek waar stroom opstaat omde wilde dieren buiten te houden. De huisjes op palen zijn van hout met een  bespanning van tentzeil. De kamer heeft een eenvoudige inrichting met een kast die men eventueel met ritsen moet dicht doen. De huisjes hebben een buitendouche + binnendouche. Ik geloof dat de meeste van ons gezelschap constant buiten hebben gedoucht. Bij het zwembad kijkt men uit over een vennetje waar zeekoei in zitten zo noemt men hier het nijlpaard. En men zegt dus ook niet 2 zeekoeien maar 2 zeekoei. Het water van het zwembad is behoorlijk koud dus voor mij niet zwemmen hier. Vanavond eten we buiten onder de sterrenhemel. Als het  helder is zie je gewoon tussen de sterren door een hele band van allemaal kleine lichtjes. De juiste benaming weet ik er op het ogenblik niet voor. Bij ons is het daar veel te licht voor. Bij terugkomst op de kamer zit ik op het bed, en er loopt iets langs mijn voeten het is een kleine hagedis van een 25 cm. Nadia had waarschijnlijk heel het park bij elkaar gegild. Morgen gaan we het park in. We worden om 5 uur gewekt met een klop op de deur. Ontbijten en dan op naar het kruger park in een 4wd hoge jeep voor 10 pers. Ik mag voorin ivm met mijn rug. Op het pad waar wij naar de hoofdweg gaan daar liggen de eerste van de big five die we graag willen zien. Buffels maar door de gras krijgen we ze niet helemaal goed te zien. Het is tegen zevenen als henry de ranger ons opmerkzaam maakt op sporen dat er een cheetah in de buurt is, hij ziet dit aan verse sporen in het zand langs de kant van de weg. Tussen het hoge gras zien wij opeens een jong  mannetje, de groep in uiterste verrukking. Weg cheetah maar henry volgt hem door best wel met een gangetje over het pad (weg) te gaan. Dan opeens is er een boom waar hij inspringt en met zijn staart strietsende beweging maakt om zijn geur af te zetten. Wij hebben prachtige foto's gemaakt. De cheetah loopt op zijn gemak door het gras en henry zegt dat hij zo het pad op komt. En inderdaad hij loopt voor ons op de weg. Henry zelf is ook hier super enthousiast over want over het hele park zijn er maar 250 exexplaren dus zien ze ze niet zo vaak. Niet vlak erna komen we een auto tegen waarvan de chauffeur tegen de ranger zegt dat op de rotsen voor ons 3 wilde honden zijn gezien, het is een ongeschreven wet dat mensen elkaar laten weten wat ze hebben gezien, zodat iedereen er van kan genieten. Henry zet er vaart achter en bij de rotsen op een plateau zien we hoog naar links inderdaad 3 beesten, nog niet goeg te zien wat het zijn. We gaan daar weg om te proberen dichterbij te komen en onderaan de rots iets verder op de weg, zien wij ze naar beneden komen naar het gras vlakbij ons. Nadia roept tussen de bomen daar zie ik er een. En de andere 2 zijn ook in de buurt , camera's maken overuren en dan ineens roept iemand ze steken de weg over vlak langs de auto lopen ze naar voren op het pad, waar ik een filmpje van ze maak. De ranger zegt op links een koedoe, waarschijnlijk hebben ze die gezien vanaf de rotsen. Ze springen ineens op en gaan achter de koedoe aan, volgens henry slaagt 87 procent van de jacht. En hebben ze deze dus als ontbijt. Dan hoeven ze morgen niet op jacht. Als ze impala eten moeten ze iedere dag jagen. We hebben dus geluk het is kwart over acht en we hebben er al 3 gespot van de 7. Zeven ja zeven want naast de big five  zijn de cheetah en de wilde hond de magnificent seven samen. De impala's lopen in groepjes langs en over de weg. Het landschap is net als in de natuur films. Rond half elf zegt jan we hebben een plasser als het kan binnenkort stoppen. Het blijkt nadia te zijn die nodig moet. Maar dan ineens op rechts 2 rhino's. Wij allemaal genieten en foto's maken en nadia die het steeds benauwder krijgt, ze  zegt ik kan hiervan niet eens genieten. Na pakweg 10 a 15 minuten rijdt henry weg zich herinnert dat ze erg moet. Tegen mij zegt hij paar minuutjes en dan zijn we op het zijpad waar het kan. Maarja het zijn boeren zuid afrikaanse minuten, het heeft minstens een 10 a 15 miniten geduurt voordat we bij dat zijpad waren, naar haar kijkend kreeg ik het al benauwd en met mij ook de andere dames die ook wel eens in zozelfde situatie hadden gezeten (alleen zonder wilde beesten). Ik dacht  onderweg man stop toch dat kind moet plassen, het zal haar brommen of dat wij haar achterwerk zien als  ze het maar kwijt is. Alle dames gelijk ook natuurlijk voor de sanitaire stop en daarna weer verder. Na  een tijdje giraffen op links, heel moeilijk doen voor een paar foto's terwijl verderop ze bijna naast het pad stonden. Na de lunch aan het water en lekker buiten gingen we verder. Het leek  of alle dieren siesta aan het houden waren, toen wij ineens wagens tegen kwamen die ons waarschuwde voor leeuwen aan de kantvan de weg. En inderdaad na een paar km.  stonden er een aantal auto's aan de kant, waaruit men keek naar 2 leeuwinnen onder een grote struik. De ranger parkeerde zijn jeep enwij hadden goed zicht op hen. Hij vertelde toen dat hij daarom s'morgens  niet was gestopt omdat dit kon gebeuren, en de vrouwtjes  lagen met de kop omhoog want anders waren ze niet eens te zien. Vandaar vanmorgen niet langs de kant van de weg plassen. We zijn in swaziland en de eerste beste lunchplek heeft wifi dus weer een deel van het verslag plaatsen. Groetjes mirjam.

• 18 Maart 2013 - 16:32

Henny:

Hallo luitjes!
    Vandaag alles gelezen en wat een verslag zeg! Ik vindt het erg leuk om jullie zo te volgen en volgens mij hebben jullie het prima daar in het verre land hahaha.......Met de katten gaat het goed! Veel plezier verder en geniet ervan!!! Groet van Hen en Bert xx

• 18 Maart 2013 - 21:32

MARIKA EN PETER:

HALLO MIRJAM MET FAM. WAT EEN SPANNEND VERHAALTJE, LEUK OM JULLIE ZO TE VOLGEN. GRAAG ZIE WIJ VOLGENDE DAGBOEKJE. FIJNE DAGEN EN GR.VAN ONS XXX MARIKA EN PETER

• 20 Maart 2013 - 17:03

Marta Fuentealba:

Me alegro que os disfrutéis de esta aventura.
    Un saludo y abrazo