hluhluwe Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van jami luyendijk - WaarBenJij.nu hluhluwe Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

hluhluwe Zuid-Afrika

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

21 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Swaziland We zijn in de lodge waar de huisjes staan opgesteld zoals in een kraal, met daarom heen ook een hek, in het midden is het restaurant. De huisjes (hutjes) zien er net zo uit als de hutjes van de oorspronkelijk bewoners. Het was van een rijke landeigenaar die heeft het nagelaten aan zijn  zoon, en die heeft het geschonken aan de bevolking zij runnen het nu en onderhouden het. Er is een schooltje en een kliniek. Er zijn stallen met 18 paarden,oorspronkelijk 68, maar die zijn nu gehakt balletjes bij ikea (grapje). Dus sylvia heeft een ritje in de omgeving gemaakt, en haar begeleider star genaamd vond het leuk dat er nu eindelijk een geoefend rijder met hem mee ging. De andere waaronder ik zei de gek gingen wandelen naar de dam, waarvan deejee had gezegd dat deze vrij dicht bij was. Na een stief kwartiertje ben ik met martin en tieneke afgehaakt en de rest liep verder, toen hebben ja en gerard en ineke het opgegeven. De rest kwam sylvia tegen op haar paard en die vertelde dat ze nog niet eens op de helft waren dus ook zij terug. S'avonds werd dit aan deejee verteld die ons een beetje appelig stond aan te kijken, en in de lach schoot. Hij bedoelde met dam niet wat wij er onder verstaan, maar dam is een plas of vennetje waar dieren komen drinken. De weg was naar rechts en niet naar links. Hoe bedoel je babelonische spraak verwarring. Dat brengt mij gelijk op een ander weetje. Als wij afslaan op de snelweg dan heet dat bij lhun aftrekken. Deejee vertelde hij had eens een bus met allemaal jongens die bij een groot bord kwamen met aftrekplaats, waarop ze riepen stop en allemaal daar een foto maakte met de broek op hun knieen om te laten zien aan hun moeder. Zo hadden we ook een krant gekocht in het ZA dat is echt leuk. Er stond een niet zo leuk bericht in, vrouw aangereden door bus en dood. Maar er stond frou sterf bussie nie stop nie. Dus nadia zat dat voor te lezen en het hele gezelschap moest erg lachen om deze kromme zin.   bleken er een stel afrikanen op het terras te zitten die ons aan zaten te kijken, zo van daar lach je toch niet om. Vandaag weer terug naar ZA de grens overgang kan echt heel lastig zijn, alles op zijn elfendertigst. Maar we  zien wel hoe het gaat.     De grens viel mee, we  liepen zo de grens over. De beambte vroeg aan sylvia of ze al een vriend had, bij haar ontkennende antwoord zei hij dat hij haar contact gegevens wilde hebben zodat hij haar kon bezoeken, ze zei de volgende keer zeg ik dat ik een vriend heb. Het was nog wel een stukje rijden naar de volgende lodge. Onderweg kwamen wij een wegafzetting tegen, omdat ze bezig waren met asfalteren. Bij die afzetting zijn dames aanwezig die fruit en nootjes verkopen. Heel slim bezig dus. Bij de lodge aangekomen kregen wij het verzoek om niet buiten de de afgezette rand van de lodge te komen want we zitten tenslotte in een gebied waar ook de dieren leven. Een vrije middag in het vooruitzicht konden we gaan genieten van de zon en het zwembad. Na een tijdje zit ik om mij heen te kijken en zie een achterwerk van een giraf. Dus iedereen ineens paraat met fototoestel en er achteraan. Bleken ze dus vlakbij de lodge te zijn. Wij foto's nemen en behoorlijk dichtbij gekomen, ontzettend gaaf om dit mee te maken. Rond vijven hadden wij besloten om een wandeling te maken naar de dam (drinkplaats). Wij zijn net op weg naar de kant die deejee ons op stuurde, toen wij de eigenaar tegen kwamen die bijna een hartaanval kreeg toen we zeiden wat we gingen doen. Er zouden buffels bij de dam zijn. Dus wij weer terug. De volgende dag naar nog een reservaat het Hluhluwe Imfolozi park. Waar 2500 tot 3000 rhino's leven. De meeste van deze dieren worden uitgezet in andere parken, waaronder het kruger park. Met weer een 4wd jeep op weg. Het eerste dier wat wij tegen kwamen was een al wat ouder buffel mannetje. Deze was uit de groep gezet door een jongere rivaal, en daardoor worden ze voor de rangers erg gevaarlijk want de testosteron giert nog door hun lijf terwijl ze er niets mee kunnen. De gids zag een  stel giraffen in de verte, en maakte een omweg om ze wat dichterbij te zien. We hebben  eigenlijk genoeg ervan andere dieren willen we zien. Stel verwende nesten  eigenlijk he. Nu was ik diegene die nodig moest. Gelukkig was er en schoon toilet dichtbij. We zagen een blauwaap. Hij had echt blauwe ballen, deejee vertelde later dat dit dan een volwassen mannetje was. Veel rhino's gezien op de weg zelfs twee, en aan de andere kant een rivaal die probeerde  het mannetje achterna te zitten. Ook een mestkever die een bal poep voort rolde. Bij wimpie gegeten die hadden wij vroeger in rotterdam ook. Daarna naar een schooltje. Waar wij uitleg kregen over het reilen en zeilen. 60 procent van de ouders is werkloos en doordat  de school verplicht gesteld is  onder mandela, en daardoor krijgen ze gegarandeerd een maaltijd per dag. Het school uniform moeten ze zelf betalen. Sylvia had een foto van een ventje genomen, en die zag zichzelf op de camera terug, hij keek naar zichzelf en naar de foto en kon niet geloven wat hij zag. Vreselijk leuk om te zien. De kinderen hebben een liedje voor ons gezongen. Ze mochten vragen aan ons stellen en wij aan hun. Vreselijk veel kinderen zijn wees, doordat hun ouders gestorven zijn aan aids. Deze  kinderen worden opgevangen door familie, meestal grootouders. Daarna kregen we een traditionele hut te zien waar de rituelen worden uitgevoerd bjj huwelijk geboorte en overlijden ze offeren dan een koe of geit aan hun voorouders. Bij de lodge loopt een zebraveulen van een maand of zes die ze hebben gered toen een rivaliserende man de kudde overnam. De veulens werden dood getrapt door hem. Deze brengen ze met de fles groot, hij loopt constant achter de eigenaresse aan. Ze vertelde van de zomer toen het heet was lagen ze in het zwembad, en hij sprong er ook in hun achterna. Rond een uur of drie gingen we een wandeling maken met de ranger.  vlakbij de ingang kwamen we de giraffen tegen die wij de  vorige dag al hadden gespot. Hij leidde ons er helemaal omheen, en niemand durfde te vertellen dat wij ze gisteren veel dichter hadden benaderd. De dames zijn nog op de de foto geweest met het geweer in hun hand en op de achtergrond de giraffen. Onderweg zag johan een hele grote spin in een web zitten en hij ging er naartoe om de spin te pakken. De spin was zeker 10cm. Hij vertelde dat het een goude orbspin was. Prachtige kleuren had de spin. Toen vroeg hij wie wil hem op zijn hand houden en niemand gaf antwoord! Toen zei Sylvia ik wil wel als niemand gaat! Daarna wilde ik hem ook wel op mijn hand. Dus een kleine spinnenfobie overwonnen. Een leuke wandeling en we zouden terug gaan toen nadia ineens zei een hyena aan de kant, en inderdaad daar lag hij dus sylvia vroeg is hij gewond. Johan vroeg ook nog of iemand vegetarier was, want die ruiken anders. En die hyena kan hun dus als prooi zien. Wij vleeseters worden ook als roofdieren gezien  en dus niet aangevallen. Op sylvia haar vraag antwoorde johan waarschijnlijk liggen er onder de tunnel van de weg nog een paar en houdt hij de wacht. Allemaal foto's maken en ineens stond hij op en zagen wij bloed op zijn lijf, johan gelijk bellen en anita de ranger in opleiding bleef achter om de plaats te markeren waar hij was. Ze zouden gaan proberen of ze de strik die om zijn borst zat los te maken. Maar toen ze terug kwamen vertelde ze dat ze hem hebben moeten afmaken omdat  de strik helemaal op zijn borstbeen vast zat. De stropers vangen hier rond de 4000 rand voor ca. 400 euro. Dat brengt mij gelijk op het verhaal van de ranger van vanmorgen die vertelde dat 2 maanden geleden er 2 vrouwtjes neushoorns waren gevonden met afgekapte hoorns. De stropers waren gevangen en er was ook een ranger bij betrokken, ze zaten nu gevangen in afwachting van hun berechting. Nu het slecht gaat met de beesten kunnen ze 15 tot 18 jaar hiervoor krijgen. Ook zijn er stropers met een minder vergrijp die in een rehabilitatie programma komen om tot ranger te worden opgeleid, het zijn tenslotte uitmuntende spoorzoekers. Het avondeten bestond uit een heerlijke braai. (BBQ). Vanmorgen hebben jan en de meiden een quad rit gemaakt van een uur. Leuke foto's met het zebratje erbij gemaakt. Onderweg hebben ze zebra's, gnoe' s nyala's en vlakvaks (wrattenzwijnen) gezien. Johan had ook vlakbij de grens van het park een val met ijzerdraad gevonden, gelukkig zat er nog geen beest in verstrikt. Nadat hij jan en de meiden had afgezet bij de lodge ging hij terug om het te verwijderen. Nu zijn we op weg naar ST lucia. Onderweg stoppen we bij een kattenopvang  centrum (geen huiskatten). Opeens roept deejee een cheetah en inderdaad, een tweede wordt gespot,maar helaas komen  vlak achter ons twee wagens aanrijden waar ze van schrikken. Weg mooie beesten. Straks een boottocht op het meer waar  veel nijlpaarden zijn. Vanmiddag weer wifi kan ik weer mooi dit versturen. Bij de kattenopvang zitten 2 cheetahs mooie plaatjes geschoten van de meiden. Jammer dat er zo weinig internet bij de lodges is. Het geld van de entree word gebruikt ten behoeve van de katten, want de eigenaresse is de vrouw van een rijke plantage eigenaar. De jongen die worden geboren zetten ze uit in het wild. De komende tijd verblijven wij in hotels dus misschien kunnen we daar wel foto's op de reisblog kunnen zetten. Gisteravond hoorde wij trouwens een hoop gegil en gelach, bleek het nadia te zijn. Zij lag al in bed toen ze haar dekbed optilde en er een schorpioen naar beneden viel. Hij was toch wel een centimeter of vier. Er is een foto van gemaakt. Dan nog even war weetjes. Baaikostuum = badpak. Bakkie = pick-up truck. Dwelmslaaf = junkie. Hemelbesem = lange slungel. Moltrein = metro. Peuselhappie = snack. Skootrekenaar = laptop. Hysbak = lift. Padkafee =wegrestaurant. Beeldradio = televisie.

• 21 Maart 2013 - 21:51

Henny:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven nog maar een paar dagen en dan is de vakantie alweer om! Bertus en ik wensen jullie nog veel plezier en houdt er rekening mee dat het hier behoorlijk koud wordt de aankomende dagen, gevoelsmatig min 8/10graden! Dus geniet nog maar van het lekkere weer! Doei!!

• 24 Maart 2013 - 11:47

Marcel:

ik zal wat extra vesten meenemen voor jullie het is ijskoud hier groet marcel lu en kids nog fijne dagen

• 24 Maart 2013 - 22:03

MARIKA :

Wat een zeer spannende situatie daar, geniet nog van en goede reis naar huis zeer koud in NL.Neem je wat warmte uit Afrika mee naar huis. gr.van ons en dikke kus Marika en Peter