Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van jami luyendijk - WaarBenJij.nu Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

Santa Clara

Door: mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

22 Oktober 2014 | Cuba, Santa Clara

7. Sommige spullen zijn waarschijnlijk afgedankte spullen van het hotel. Hij zit het dichst bij het vuur. Vanwege wetten van de staat mogen ze maar 2 kamers verhuren. Wij hoorden dat ze 20 cuc per persoon kregen van Fox voor deze 2 nachten met ontbijt. Voor het avondeten 10 cuc. Maar de staat krijgt 15 procent hiervan. Zaterdagochtend nemen wij afscheid van de familie en de tekkel Sisi. Cuba kent verschillende soorten palmen het nationaal symbool is de koningspalm. Deze heeft een bast als je er een beetje vanaf staat is het net of de stam met cement is ingesmeerd. De zwangerpalm word genoemd vanwege de ronding in de stam die lijkt op een vrouw die zwanger is. De waaierpalm. De kokosnotenpalm en nog een paar soorten.
Van de koningspalm de vruchten die op de grond vallen daar zijn de varkens dol op.
De jonge cubaanse mannen hebben er veel die een beetje in de grote plaatsen wonen, hetzelfde kapsel. De zijkanten zijn tot heel hoog opgeschoren, en de bovenkant heeft een volle haardos. Glad of met krulletjes. Onderweg valt het op dat de bermen langs de weg ontzettend netjes zijn onderhouden. In de kleine gehuchten houden koeien, geiten en paarden deze kort. Hoe dichter bij de grote stad gebruikt men een grasmaaier. Op de velden onderweg gebruikt men geen tractor om het veld om te ploegen. Ze zouden het eventueel nog kunnen betalen maar de benzine en de onderdelen zijn verschrikkelijk duur of niet te krijgen. Daarom doet men dat heel veel met twee ossen.
8. We zijn onderweg naar de provincie met de gelijknamige hoofdstad Camaguey. Onderweg zien we de lucht steeds donker worden, en buitje regen komt eraan. Maar het valt mee. In de stad aangekomen gaan we naar een punt waar we met fietstaxi's verder gaan naar ons hotel. We bezoeken een viertal pleinen . Het Carmen plein met de gelijknamige kerk deze stamt uit 1514. Er is een dienst gaande, maar ook hier heeft men te maken met een terugloop van het aantal gelovigen. Er zijn circa 30 mensen aanwezig waaronder een aantal zusters. Op een ander plein is een straatfestival van artiesten gaande. Daar staat de slag om Troje helemaal opgesteld. Vanavond gaan ze dit naspelen. Ons hotel ligt in een moderne winkelstraat. Waar een huishoudzaak in electrische apparaten ligt. Ala de winkel van van Woerkom. In moeder ik wil bij de revue. Een supermarkt. Een kapper. Een winkel in de foei lelijkste beelden en andere artikelen voor in huis. Om een uur of zeven komt de regen met bakken uit de hemel de eerste regen die we hier hebben. Een kwartiertje later is het weer droog. Lekker gegeten. In het hotel een waterballet gezien in het zwembad , wat een oubollige show. De cocktail die we dronken zag er beter uit. De show werkte echt op mijn lachspieren.

Zondag:
We verlaten deze stad en voor de groep is niemand hier rouwig om. Tot vannacht 3 uur blijkt, hebben de muzikanten in de omringende lokalen hun muziek gespeeld. Dit was te horen door mijn oordoppen heen.
9. In Santiago de Cuba logeren we in huisjes. Deze zijn allemaal rond het zwembad te vinden, en een grote tuin. S'morgens zien we hier een sun-sun een kolibri. Maar voor iemand een camera kan instellen is hij al verdwenen. Dan ons opmaken voor een lange rit naar Sancti Spiritus.
Dit is echt een lange rit van meer dan 500 km. Hij voert ons door de provincies Santiago de Cuba, via Granma, Las Tunas, Ciego de Avila en Camaquey. Het is een provinciale weg en daardoor verschrikkelijk slecht. Vol kuilen en gaten. In de morgen is het weer nog goed, maar we zien in de verte dat er wel regen op komst is. Hier zijn ook veel rietvelden. Rijp suikerriet is 2 tot 5 m hoog en heeft een doorsnede van 6 tot 8 cm. Nadat de stengels zijn afgesneden loopt de plant opnieuw weer uit en is na 1 jaar weer rijp. Nieuwe aanplant met stekken van 30 a 40 cm. Heeft 11 tot 18 maanden nodig om te rijpen. De oogst vind plaats tussen december en juni. De velden worden in brand gestoken om de plant van de buitenste bladeren te ontdoen. In de heuvels word het nog met de hand gedaan, de machette deze zijn ook het symbool van de revolutie. En sommige monumenten worden deze dan ook afgebeeld. Een bijproduct van het riet is de melasse hiervan word rum gemaakt. Ik moet nog even vertellen over de metusalem rum. Wij hadden dit gevraagd aan Mabel , en zij vroeg hoe wij dit wisten. Ik vertelde haar dat een collega van mij dit had gezegd. In Santiago is een klein plaatselijk fabriekje dat deze rum nog maakt.

Zondag:

• 22 Oktober 2014 - 21:19

Bertus:

Ik lees nu steeds het zelfde, het gaat niet goed deze verbinding van Cuba naar Holland. Zonde van je geld! Liefs van Bertus en Henny