havanna deel 2 - Reisverslag uit Havana, Cuba van jami luyendijk - WaarBenJij.nu havanna deel 2 - Reisverslag uit Havana, Cuba van jami luyendijk - WaarBenJij.nu

havanna deel 2

Door: mirjam

Blijf op de hoogte en volg jami

20 Oktober 2014 | Cuba, Havana

1. Mag betreden. Het is echt lelijk een betonnen pilaar met een groot beeld van Jose Marti een persoon die Castro mateloos bewonderde. Net zoiets als het plein van de hemelse vrede in Beijing. Pure kolder van de leiders. Avondeten was fantastisch visschotel met garnalen en kreeft en een witvis. Dan krijg je er een cocktail bij en dessert. Voor 25
,00 cuc. Staat ongeveer tegen 25,00 euro.

Maandag.
Vandaag een vrije dag om te doen waar je zinin hebt. Wij besluiten om een van de toeristische bussen te nemen. Een rode en een blauwe lijn. Net als in de meeste grote steden. Bij de boulevard aangekomen zien wij nergens een bus en besluiten na enig aandringen van een senor die een koetsje met paard ment, om hiervan gebruik te maken. Hij brengt ons langs oud en nieuw Havanna en verteld in rap spaans vermengd met engels de belangrijkste gebouwen monumenten. Het is leuk zo door de stad te rijden. Een aantal dingen hadden wij gisteren al gezien met de oldtimer tour. Maar nu zien we oud cuba in de straatjes. Op een gegeven moment stopt hij bij wat blijkt het hospital la decibeticas te zijn. Zijn moeder woont daar, hij vraagt of hij haar even mag begroeten. We horen haar naam omroepen Olga Pereira Galhun. Zij blijkt inde tuin te zijn achter het gebouw. Hij bedankt de verpleger en wij gaan weer verder. Sommige stukken daar mogen we niet in zone politica. Hij brengt ons bij een oude havenloods waar opgeknapte treinen staan. Binnenin is een markt met allerlei souvenirs van tassen tot2. Bewerkt hout, beelden trommels. Sieraden je kan het niet opnoemen.We maken wat foto's buiten bij de locomotieven. Dan gaan we weer verder en passeren het John Lennon parkje waar allemaal smeedijzeren bankjes staan. Op een van de bankjes zit een beeld van John in brons. We willen graag een foto maken en een oude man bied aan die van ons te nemen. Als we verder rijden en de foto bekijken staan we erop zonder hoofd. Hilarisch. De senor zegt op een gegeven moment dat hij ons naar een restaurant kan brengen met cubaans eten, daar aangekomen lopen we naar boven en worden opgewacht door cubaanse poppetjes in strakke witte pakjes met cowboy hoeden op. Zij vertellen wat je kan eten. De driver neemt afscheid. We hebben er gefrituurde kip gegeten. Weer buiten staan we in het oude centrum en hebben eigenlijk geen idee welke kant we opmoeten. Dan zien we het capitool wat nagebouwd is. Het staat helemaal in de steigers. Een taxi brengt ons naar het hotel. Een paar straten er vanaf worden we afgezet, alles er omheen is opgebroken. In de lobby schrijf ik dit verslag. En intussen passeren ons allerlei groepen die willen zien waar Ernest heeft gelogeerd, waar hij aan de bar zat. Het hele hotel hangt vol foto's. Ik ga nu op zoek naar het hotel met de blauwe markiezen waar wifi is. Om proberen dit te verzenden . Er zijn niet veel internet plekken in Cuba dus verwacht geen dagelijks verslag. De wifi kaart is van de week niet geleverd. Pech dus. Wij hebben heerlijk gegeten echt cubaans.
3. De liftboy had ons dit aangeraden. Cerdo asado. Pork met rijst en zwarte bonen.

Dinsdag 7 oktober.
Vandaag gaan we richting de provincie Pinar del Rio. Maar eerst gaan we nog per cocosnoot een ritje maken door een gedeelte van Havanna
Dit is een karretje wat de vorm heeft van een cocosnoot knalgeel is en een scootermotor heeft. In de binnenstad stoppen we bij een kunstenaars plek. Waar de kunstenaar Salvador heet en zijninspiratie haalt uit een de voodoo cultuur. Deze is ontstaan uit het verleden voor de spaanse overheersing toen er in Cuba 3 indianenstammen leefden. De spanjaarden haalden de slaven uit Angola en Namibie. Tesamen vormen al deze culturen, waar de lucht, water vuur en aarde centraal staan. De religie die nog door vele cubanen aanbeden word. De spanjaarden wilde dmv de inquisitie iedereen bekeren tot het katholieke geloof. De kunst heeft veel doodskleuren en is zeer donker qua vorm en kleur. Het ritueel bij de rivier met de duif, behoort ook tot deze richting. Het gebied waar wij heen gaan verbouwen ze veel tabakplanten. Het centrum van de goede sigaren. Zoals de monte cristo, guantenamera enz. Deze sigaren zijn beste en duurste ter wereld. Ca. 5 tot 15 cuc per stuk. In de fabriek mogen wij geen foto's maken en tassen mogen ook niet naar binnen. De zaadjes ontkiemen en na 100 dagen, verplant men ze na een ander

• 20 Oktober 2014 - 06:47

Sylvia:

Leuk!!!

• 20 Oktober 2014 - 10:36

Henny:

Heel bijzonder allemaal, ik hoor de rest wel as. zaterdag! xx

• 20 Oktober 2014 - 14:03

Nadia:

klinkt allemaal weer helemaal geweldig xxjes

• 23 Oktober 2014 - 20:03

Marika En Peter:

Heel leuk om mee te maken!